Rutes per la Natura

RUTA 1: ES MIGJORN - COVA DES COLOMS - COVA POLIDA (TANCADA TEMPORALMENT) - PLATJA DE BINIGAUS – ES MIGJORN

Tipus: Senderista.
Dificultat: Mitja.
Durada: Baixada, amb aturada a la cova aprox. 2.30 h.
Pujada, aprox. 1.30 h.
Recomanacions:
Portar un calçat còmode, prou aigua i especialment a l'estiu, protecció solar i capell.
Si es volen visitar les coves tenir en compte que actualment no està permesa l’entrada a persones a la cova Polida, excepte els mesos de novembre, maig, juny i juliol.

Descripció:

1r Tram de la Ruta
Es Migjorn - Cova des Coloms - Cova Polida (TANCADA TEMPORALMENT) - Platja de Binigaus (2.30 h)

Comencem des de l'Escola des Migjorn Gran (Francesc d'Albranca) al carrer de sa Malagarba o des del Cementiri Municipal, on hi ha un petit aparcament per deixar els cotxes.
Baixem pel camí de Binigaus (deixant el cementiri a l'esquerra) fins a trobar un portell obert, a mà esquerra, amb un indicador del camí a seguir per arribar a sa Cova des Coloms.
Entrem per aquest portell cap al barranc per un sender que seguirem fins a trobar una bifurcació del camí.

En aquest punt hem de girar a l'esquerra i pujarem cap a sa Cova des Coloms. La Cova té una entrada prou grossa i la trobarem amb facilitat. El seu sostre s'eleva fins als 24 metres d'alçada, amb 110 metres de longitud i 15 d'amplada, fet que fa que se la conegui com "sa catedral".

Després de visitar-la desfarem el camí fins arribar a la bifurcació que hem comentat abans i girarem cap a l'esquerra. Seguim el camí del barranc fins a trobar un petit portell obert, hem d'estar atents en aquest punt i girar cap a l'esquerra per pujar cap a sa Cova Polida (el camí és més complicat) si estem atents, després de caminar uns 100 metres veurem l'entrada a sa Cova Polida.
Actualment no està permesa l’entrada a persones (1) a la cova, excepte els mesos de novembre, maig, juny i juliol com a mesura de conservació i recuperació de l’espècie Myotis capaccinii (ratapinyada de peus grossos) que utilitza aquesta cova com a refugi equinoccial i així com per altres espècies de quiròpters que també la fan servir. La ratapinyada de peus grossos es troba protegida i catalogada com a espècie en perill d’extinció a nivell nacional (2).

Un dels impactes més greus que reben aquest tipus d’espècies és l’alteració dels seus hàbitats. Com a espècie cavernícola, utilitza les coves com a refugis, on crea grans colònies. Per aquest motiu és molt important garantir la tranquil·litat i conservar l’estat inalterat de les coves i, d’aquesta manera, afavorir la conservació i recuperació de les espècies que hi habiten.

Tornem a desfer el camí fins a trobar el sender del barranc que, a partir d'aquí i fins a la platja de Binigaus és molt fàcil, podrem gaudir de les vistes que ens ofereix el barranc i prest veurem la mar a l'horitzó.

Arribarem a un portell que dóna a una petita esplanada on hi ha un pou amb unes piques per beure el bestiar. En aquest tram, el camí està delimitat amb paret seca. Prest trobarem una cova feta per l'home a la dreta i una bifurcació del camí, girarem cap a l'esquerra i en un moment serem a la platja de Binigaus.

Podem aprofitar per dinar a la platja o també per arribar fins a la Platja de Sant Tomàs (cap a l’esquerra, deixant la mar a la dreta).

2n Tram de la Ruta
Platja de Binigaus - Es Migjorn (1.30 h)

Des de la platja de Binigaus desfarem el camí fins arribar a l'esplanada de les abeurades que hem trobat per venir i girarem cap a l'esquerra pel camí que hi ha just abans del panell indicatiu de sa cova des Coloms (no confondre amb el tram de camí de cavalls que va cap a Cala Mitjana que trobem un poc abans de les abeurades).
Seguirem el camí de pujada fins al poble des Migjorn. Passarem per davant d'un antic pou d'aigua i arribarem al lloc de Binigaus Nou (unes cases grogues). Un poc abans de les barreres del lloc (tancades) hi ha un portell obert a la nostra esquerra, girarem per aquí i passarem per darrere de les cases del lloc (respectar el camí indicat per no passar per dins les cases) si seguim el camí fet, deixarem les cases del lloc a la nostra dreta i tornarem de nou al camí de Binigaus. A partir d'aquí, tan sols hem de seguir pel camí fins arribar a unes barreres (que haurem tornar a tancar) i tornarem al poble.

NOTA:
(1) Resolució del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de sis de febrer de 2014 per la qual s’aproven el Pla de Conservació del Socarrell Bord de Menorca (Femeniasia balearica), el Pla de Recuperació del Pinastre de Menorca (Pinus pinaster) i el Pla de Recuperació de la Ratapinyada de Peus Grossos (Myotis capaccinii) i de Conservació de Quiròpters Cavernícoles de les Illes Balears (Pla Balcells). (BOIB núm. 25 20/02/2014).
(2) Real Decret 139/2011, de 4 de febrer, par al desenvolupament de la Llista d’Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial i del Catàleg Espanyol d’Espècies Amenaçades. (BOE núm. 46 23/02/2011).

Tornar

Contacte
Si us voleu posar en contacte amb nosaltres per fer un suggeriment, una consulta o demanar qualsevol altra qüestió, ho podeu fer a la mateixa seu de l’Ajuntament (Pla de l’església, 3. Es Migjorn Gran Tel. 971 37 01 10) o bé en el següent enllaç...

Consultes, queixes i suggeriments

Ajuntament des Migjorn Gran Avís Legal   Accessibilitat   XHTML 1.0   CSS 2.1   RSS